woensdag 20 april 2011

week 1 onderzoek opdrachtgever


Oprdachtgever: Cinekid
In 2006 vierde Cinekid zijn twintigjarig bestaan. Van een bescheiden filmfestival voor kinderen in de herfstvakantie is Cinekid uitgegroeid tot een solide organisatie die het hele jaar door activiteiten ontplooit op het gebied van film, televisie en nieuwe media voor kinderen. Cinekid heeft, naast het jaarlijkse Cinekid Festival, activiteiten ontwikkeld die aansluiten bij de algemeen erkende behoefte aan kennisontwikkeling, expertiseoverdracht, productontwikkeling en educatie.
Doelstelling Stichting Cinekid:
-bevordering van de kwaliteit van beeldcultuur voor kinderen.
-bevordering van actieve en creatieve participatie van kinderen bij de media ter versterking van hun positie ten opzichte van de media, t.b.v. smaakontwikkeling en een kritische houding.
Hoofdactiviteiten
Om de doelstellingen te realiseren heeft Cinekid de volgende vier hoofdactiviteiten:
1. Festival
Het Cinekid Film, Televisie en Nieuwe Media Festival voor jeugd van 4 tot 14 jaar (Amsterdam), voorafgegaan door een serie schoolvoorstellingen (Amsterdam). Een satellietprogramma in heel Nederland: Cinekid Op Locatie (30 steden, 15 dagen), een programma in Suriname (i.s.m. The Back Lot).

2. Cinekid International
Gericht op economisch verkeer, kennisuitwisseling en bevordering, coproductiemarkten, versterking mediaproducties voor kinderen. Activiteiten tijdens het Festival: programmamarkt, twee coproductiemarkten, seminars, masterclasses, expertmeetings en internationale trainingsprogramma's.
3. Mediawijsheid
Media- en cultuureducatie:
Een integraal educatief programma, het hele jaar door.
Doelgroep: basisschool en context, onderbouw voortgezet onderwijs, naschools, buitenschools, Pabo, culturele centra, instellingen/bedrijven.

CinekidStudio:
Ten behoeve van media-educatie heeft Cinekid een gratis online productie- en communicatieplatform en tools ontwikkeld waarmee jonge kinderen zelf vele soorten mediaproducties kunnen maken.

4. Ontwikkeling en vernieuwing
Cinekid richt zich, gezien de doelstellingen en de maatschappelijke behoefte, op ontwikkeling van het interculturele terrein Kind en Media.


Visie:
Kinderen brengen steeds meer tijd achter de computer en voor de televisie door. Ze worden overspoeld door media. Hoe leren kinderen zich een mening te vormen over de programma's die ze zien en hoe herkennen ze kwaliteit? Het is voor ouders niet altijd makkelijk om goed zicht te hebben op het mediagebruik van hun kinderen. Laat staan ze daar goed in te begeleiden.
Cinekid biedt verschillende activiteiten en materialen aan om kinderen binnen het onderwijs vaardiger te maken op het gebied van media. Een belangrijke doelstelling hierbij is het bevorderen van mediawijsheid. Want het is van groot belang dat kinderen al vroeg leren hoe ze kritisch vragen moeten stellen.
Cinekid hanteert de definitie van de raad voor cultuur (2005): 'het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee kinderen zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld'.
Cinekid maakt kinderen (en ouders) op een speelse manier mediawijs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten